Bästa sommarstället

Idag är det en dag då jag längtar till Galven som ligger utanför Arbrå. Jag och pappa brukar plocka blåbär vid den här tiden eller lite senare. Men oftast när vi går ut så upprepar han sig ständigt att jag ska gå försiktigt, inte springa, inte snubbla och inte flamsa runt med hinken. Tror han att jag ska springa, hjula och snurra runt med blåbärshinken som om det vore en fotboll?

Då tror han rätt. I skogen ska man springa, ifall man skulle bli jagad av nått, dock inte Björn. Hur som i alla fall så har jag bara tappat och spillt ut en hel hink med blåbär en eller två gånger. Alla bär bara rullade ner som stenkulor nedför backen, det såg hur kul som helst ut. Pappa jämrade sig och kliade sig i huvudet medans jag bara sa ”ojdå” Hur farligt kan det vara? Pappa hade ju plockat en egen hink, så vi stod ju inte utan.

Kommentarer
Postat av: B-O

Jag får alltid bada i citronsyra när jag har plockat blåbär. I dom småländska skogarna finns det hav av blåbär. Därför blir det som det blir. Jag sitter eller ligger ner och plockar dom.

Plättar, pannkakor med färska bär eller hemgjord blåbärssylt och en klick löst vispad grädde, är hur lyxigt som helst.

Jag tänker på alla dom som går och köper blåbär i tron om att det är äkta, när det i själva verket är pyttesmå blå kärnfria vindruvor och smakar över huvud taget ingenting.Be försäljaren dela ett bär, så ser du om det är äkta. Lurendrejeri i allra högsta grad. (mitt påstående)Sedan får andra tycka vad dom vill.

2008-08-20 @ 17:26:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0